Start

1  |  2  |  3  |  4

Patrik och Annas bröllopsresa till Rom

Text och bilder: Patrik Ström

Den ursprungliga planen, att bröllopsresa till Italienska Rom dagen efter bröllopet, grusades totalt av mannen i luren, researrangören. -Åk inte till Italien i augusti om ni har barn med er, det är helt enkelt alldeles för varmt!
Augusti är så varmt att inte ens italienarna vill vara kvar i stan, utan drar sig tillbaka upp i bergen eller åker utomlands. Så vi tog planet till Rom 10 dagar i september.

Väl framme visar det sig att vi bor i utkanten av stadsdelen Trastevere, som ligger innanför Roms äldre stadskärna. Vi hyr en lägenhet, alldeles invid floden Tibern, på gatan Via Del Porto.

Taxin från flygplatsen släpper av oss mitt i rusningstrafiken, inträngda mellan tre stora sopcontainrar fyllda av ilskna getingar. Hetta hetta hetta… Längst ut mot stora gatan ligger vår lägenhet och den, på håll, inbjudande gröna träporten visar sig vara gjord av plåt.

våran gränd.JPG (57843 byte)

Efter ett tag infinner sig, av någon outgrundlig anledning, känslan av att vara inspärrad...

våran cell.JPG (57482 byte)

..så vi kastar oss ut på stan ganska omgående.

Vi behövde inte gå många meter innan den genuina Italien-känslan infann sig, programmerad från julafton, Arne Weise och Lady & Lufsen-filmen. Runt hörnet fanns den mysigaste restaurangen vi såg under hela vår vistelse i Rom , märkligt nog hann vi aldrig med ett besök på den…restaurang runt hörnet.JPG (44533 byte)

Eftersom Rom erbjuder precis hur mycket som helst att se innanför de gamla murarna, så behöver man egentligen inte ge sig av utanför dem under en så pass kort vistelse som 10 dagar. Detta innebar att vi inte vid ett enda tillfälle nyttjade buss, spårvagn eller ens taxi. Vi promenerade, och Dexter åkte vagn, dag som natt.

nattlig promenad.JPG (50639 byte)

Har man inte ett barn som gillar att åka vagn så är inte Rom en bra stad att vara i. Det finns inga direkta grönytor att vila ut på. Sten, asfalt och betong är det dominerande inslaget i Roms stadsbild.

botaniska trädgården.JPG (84550 byte)

Det gröna får sig till livs i Roms Botaniska Trädgård, Orto Botanico del Gianicolo [botaniska trädgården]. Om man kommer in vill säga…
Har du planerat en tripp till denna oas, ring först för att förvissa dig om att trädgårdens direktör verkligen vill ha öppet den dagen.

Det tog oss tre försök att komma in, alla dagar skulle det egentligen vara öppet men mannen i luckan informerade oss vänligt om att Direktören inte hade lust att se en massa turister springa i hans botaniska trädgård, så han struntade helt sonika i att öppna den.
En lustig detalj kring denna trädgård är att det avfyras ett kanonskott varje dag klockan tolv från det intilliggande berget. Gissa vilka som var oförberedda på detta pikanta inslag i Roms ljudbild och befann sig nedanför den där kanonen en dag klockan tolv…

Vår allra första dag i Rom hamnade vi utanför Pantheon, tempel och kyrka, med sin enorma kupol. Väl inne sprang vi rätt in i en brittisk manskör i full färd med att stämma upp. Tjugo man, i halvcirkel mitt i salen, som helt spontant brast ut i sång. Det var en mäktig upplevelse.

outside pantheon.JPG (66091 byte)

inside pantheon.JPG (62380 byte)

Senare på kvällen såg vi på Italiensk television en gala där ett antal manskörer tävlade i körsång…

För övrigt finns inte så mycket värt att säga om just Italiensk television. För den icke italiensk-talande turisten finns det över 100 kanaler att se på, en enda med engelska som språk, Eurosport. Och av dessa över 100 kanaler
var det reklam för shopping på 64 st, typ tv-shop! Smått otroligt.

Mörkret infann sig tidigt på kvällarna, men hettan stannade kvar. Vi gick i minimalt med kläder medan italienarna klädde på sig. Och inte sällan kom dom fram till oss, pekade på "bambino" (barnet) och huttrade, dvs är ni helt från vettet, klä på pojken!!!
Vi köpte pizza, som smakade olivolja och inget mer, och tittade på trafiken [nattpizza med någon vi inte vet vem det är], och framåt midnatt vandrade vi hem på folktomma gator [nattliga gränder].

nattpizza med någon vi inte vet vem det är.JPG (58402 byte)

nattliga gränder.JPG (47521 byte)

Fortsätt med nästa sida

"En bild säger mer än tusen ord."

Klassiskt djungelordspråk

Sajten produceras gemensamt av familjen Ström.